ISI HATI PROJEK KAMI

Assalamualaikum w.b.t .
Alhamdulillah Allah masih memberi peluang untuk mencoret sepatah dua kata pada hari ini. Syukur ke hadrat illahi kerana kita semua masih diberi peluang untuk menghirup udara yang segar ini. Selawat dan jujungan ke hadrat illahi. Apa khabar semua ? harap semua baik sahaja dalam terus mencari redha Allah s.w.t .

Pejam celik pejam celik , sekarang adalah minggu ke-13 dimana projek ini telah hampir siap dan akan dihantarkan kepada ustazah untuk diberi markah. Hari ini saya wakil daripada rakan kumpulan saya akan menceritakan atau berkongsi pengalaman tentang apa yang kami peroleh sepanjang menjalankan projek ini. Banyak manfaat yang kami dapat daripada projek ini . Antaranya ialah kami dapat pengalaman baru semasa menemu ramah orang india . Pada mulanya kami berasa kami tidak mampu untuk selesaikan projek ini kerana tajuk projek kami adalah tentang tamadun india dimana kami kena mencari aspek politik dan ekonomi. Kami tidak mempunyai idea untuk selesaikan projek ini kerana ia berkaitan dengan orang india .

Hari demi hari berlalu pergi. Suatu hari kami telah mendapat hidayah untuk meneruskan projek ini.  Kami jadikan ia sebagai cabaran dalam hidup kami . kami berusaha untuk mencari orang india tua untuk membuat temu ramah. Alhamdulillah pada akhirnya seorang daripada ahli kumpulan kami, Farhana , telah berjaya mencari orang india untuk ditemu ramahkan. Kerja kami semakin mudah untuk disiapkan.

Melalui temu ramah tersebut, kami  mendapat banyak pengalaman bukan sahaja berkaitan dengantugas  yang diberi.  Seperti yang kita tahu , ekonomi tamadun india pada zaman dahulu terkenal dengan aktiviti pertanian , perdagangan dan penternakan . Hasil temu ramah menceritakan aktiviti pertanian adalah aktiviti  yang paling pesat dijalankan . Hal ini kerana , masyarakat tamudun india menyara diri daripada aktiviti pertanian contohnya menuai padi, bercucuk tamadun menangkap ikan, memburu, dan sebagainya. Melalui temu ramah ini, kami sekumpulan tidak sangka bahawa pada zaman tamadun india juga mempunyai sawah padi. Sebelum ini kami menyangka bahawa tanaman sawah padi hanya terdapat dalam tamadun islam . ini adalah satu perkara baru yang kami dapat . Selain itu, pekerjaan wanita pada zaman itu juga membawa satu pengetahuan baru kepada kami walaupun itu adalah fakta yang lama telah berlaku . Wanita pada zaman itu merupakan suri rumah dan hamba kepada suami . mereka taat dan jalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri. Perkara ini bukan sahaja dialami oleh orang islam malah orang india juga menghadapi perkara yang sama.


Selain itu, melalui projek ini juga , banyak nilai yang kami perolehi. Antaranya ialah berkasih sayang terhadap masyarakat , tolong menolong , keberjasama , bertanggungjawab dan sebagainya. nilai ini dapat kami terapkan dalam kehidupan seharian kami . Alhamulillah syukur terhadap illahi kerana kerja kami dipermudahkan lagi kerana salah seorang dari ahli kumpulan kami amat mahir dalam mengedit blog ini. beliau yang dimaksudkan adalah Jamilah atau lebih dikenali sebagai Mila. suatu hari , kami terfikir bahawa adakah sumber projek kami hanya melalui sumber temu ramah ? kami berusaha mencari muzium atau tempat tempat yang boleh bantu kami untuk mencari maklumat. tetapi malangnya tempat tempat tersebut jauh dari negeri selangor . hari sudah semakin suntuk. kerja semakin hari semakin bertimbun . dan akhirnya kami membuat  keputusan untuk mencari maklumat maklumat penting melalui sumber internet mahupun buku-buku journal terdahulu. 

kami juga telah membuat sedikit perkongsian ilmu dan pengalaman dari apa yang kami dapat sepanjang melaksanakan projek ini . Kami berempat membuat risalah dan usrah secara kecilan untuk berkongsi manfaat yang kami dapat dengan sebahagian kecil mahasiswi UiTM puncak alam ini. alhamdulillah dengan izin Allah , kami dapat menyiapkan 10 manfaat ini tanpa sebarang masalah . kami juga terharu atas pandangan atau komen yang kami dapat daripada rakan-rakan kami. mereka memberi pandangan yang positif atas hasil kerja kami. sekali kali syukur kehadrat illahi dengan limpah kurnianya kami semakin hampir siap dengan projek kami.

Setiap hari boleh dikatakan kami meluangkan masa walaupun sekejap untuk menjengah hasil kerja kami . kami menacap sedikit demi sedikit supaya kerja kami tidak tertangguh. tetapi ppada masa yang sama, kerja kami semakin banyak . minggu minggu terakhir ini kami diserang test yang berterusan dan assignment yang menggunung . tetapi alhamdulillah , Allah telah memberikan kekuatan kepada kami untuk menempuh semua dugaan ini. kami berjaya menyiapkan semua kerja sebelum tarikh akhirnya.  

Akhir kata dari kami, terima kasih ustazah atas projek yang diberikan . sesungaguhnya banyak manfaat yang kami dapat melalui projek tugasan ini. kami menyusun 10 jari jika ada salah dan silap . semoga hubungan persaudaraan kita kekal hingga ke jannah dan sentiasa mendapat keredhaan Allah . sekian. jika ada rezeki, bertemu lagi kita di warkah akan datang . assalamualaikum.


No comments:

Post a Comment

- See more at: http://www.komputerseo.com/2010/12/cara-memasang-gambar-animasi-lucu-di.html#sthash.rhLFwSpD.dpuf