EKONOMI TAMADUN INDIA


Assalamualaikum w.b.t. post pada hari ini kami akan berkongsi dengan rakan-rakan semua tentang kegiatan ekonomi yang telah dilakukan dalam tamadun india. Kami menyelidik aspek ini menggunakan pelbagai sumber. Salah satunya adalah melalui sesi temu ramah yang telah dilakukan pada tempoh hari dan juga telah dibincangkan dalam post sebelum ini. Selain itu, sumber rujukan kami adalah melalui laman sesawang.
Sistem ekonomi tamadun india terbahagi kepada dua . Yang pertama adalah system ekonomi sara diri. Menjelang zaman Vedik, orang Aryan memainkan peranan penting dalam perkembangan kegiatan pertanian dan penternakan. Mereka mempunyai pengetahuan yang luas tentang musim. Mereka juga tahu cara untuk membajak, menyemai, menuai menerusi Rig Veda. Di samping bercucuk tanam, mereka juga terlibat dalam penternakan binatang. Mereka menternak lembu, kambing, biri-biri dan kuda (untuk mengangkut bijirin). Menjelang akhir zaman Vedik (1000-600 SM), pertanian dan penternakan menjadi sumber makanan yang penting. Antara tanaman yang ditanam ialah barli, gandum, padi dan tebu. Barli dan gandum merupakan makanan utama manakala padi adalah makanan sekunder.



Sistem ekonomi yang kedua pula ialah dari segi sistem ekonomi komersial. Pada zaman Pra-Maurya (600-322 SM), perkembangan yang signifikan dalam bidang ekonomi telah berlaku. Padi, tebu dan kapas telah ditanam secara meluas. Walaupun peralatan yang digunakan adalah primitif, namun petani-petani berjaya mengeluarkan hasil pertanian yang berlebihan. Hasil pertanian yang lebih disimpan dan digunakan untuk memenuhi keperluan penduduk bandar yang melibatkan diri dalam perdagangan dan perniagaan. Selain itu, hasil yang berlebihan juga dijual kepada orang lain atau ditukar dengan orang lain untuk memperolehi barang keperluan yang lain.








 Aktiviti pertani





Penternakan


           
Selain itu, aktiviti perdagangan juga telah peningkatkan lagi tahap ekonomi tamadun india. Perusahaan utamanya ialah menenum kain kapas, pertukangan gangsa, tembaga, emas, perak dan tembikar (tanah liat). Di peringkat antara bangsa, India telah membuat hubungan perdagangan dengan Mesopotamia, Parsi, Saurashtra, Rajasthan, Afghanistan, Tibet,dan Asia Tengah. India telah mengimport kulit siput (dari Saurashtra dan Deccan), gangsa (dari Parsi), perak , firus, dan lapis lazuli (dari Parsi dan Afghanistan) dan batu jed (dari Tibet dan Asia Tengah). Kain tenun merupakan eksport utama tamadun ini di samping alat-alatan daripada gangsa, emas, tembaga, perak dantanah liat. Pada zaman Maurya, perdagangan peringkat antara bangwsa bertambah aktif. Perdagangan melibatkan negara-negara Greek, Ceylon, Timur Tengah, China dan Asia Tenggara. Perdagangan dengan Asia Barat ialah melalui laut. Perlombongan turut diusahakan seperti emas, perak dan tembaga. Di laut mereka mengusahakan kutipan mutiara, berlian dan garam. Orang India Selatan merupakan peniaga yang giat menjalankan perniagaan dengan dunia luar.




Emas

Ini sahaja yang kami selidik setakat ini . setelah membuat kajian mengenai sumber ekonomi tamadun melayu ini, kami mendapati bahawa hasil temu ramah kami memberi matlamat yang tepat tentang apa yang kami sedang usahakan. Jika rakan-rakan ingin membaca dengan lebih lanjut, bolehlah layari email ini :
1~http://tamadunislamdanasia.blogspot.com/2012/03/peningkatan-ekonomi-tamadun-india.html#sthash.FDewi3fA.dpuf
2~ http://www.reocities.com/Athens/marathon/9042/ekonindia.htm
Kesimpulan yang kami boleh ungkapkan disini adalah melalui kajian mengenai sumber ekonomi ini, kami baru cakna dengan keadaan agama lain selain islam. Mereka juga hidup sama seperti apa yang kita amalkan. Mereka menjalankan aktiviti pertanian dan penternakan untuk mencari sumber harian. Mereka menjalankan aktiviti berucuk tanam, meuai padi, memelihara lembu dan sebagainya. Kini kami juga baru tahu bahawa masyarakat tamadun india juga menjalankan aktiviti untuk mengeratkan lagi silaturrahim antara mereka dengan menjalankan aktiviti perdagangan. Melalui aktiviti ini juga, mereka jugak dapat mengenali sesiapa sahaja dan disini kita boleh lihat nilai salig bertegur sapa antara masyarakat. Akhir kata dari kami untuk topic yang dibincangkan pada hari ini adalah m]belajar tentang tamadun lain dapat menerapkan lagi nilai moral dalam diri kita. Itu sahaja dari kami. Kami akhiri dengan yang baik itu dating daripada Allah S.W.T dan yang buruk itu dating kesilapan kami sendiri. Assalamualaikum w.b.t dan jangan lupa singgah blog kami lagi dari semasa ke semasa dengan pelbagai lagi topic yang menarik.






4 comments:

- See more at: http://www.komputerseo.com/2010/12/cara-memasang-gambar-animasi-lucu-di.html#sthash.rhLFwSpD.dpuf